måndag 5 maj 2014

Snapchat


Snapchat är en explosion artat fenomen som är just nu enligt mig det som våra elever använder mest. Snapchat är en app som går ut på att man ska ta ett kort eller filma sig själv i appen för att sedan skicka till någon, man väljer själva i hur många sekunder den kommer att vissas för mottagaren (det varierar mellan en till tio sekunder). Om man vill kan man lägga till en liten text på ca 20 bokstäver. När mottagaren väll har öppnat bilden så kan man inte öppna den igen, själva bilderna sparas inte värken i sändaren eller mottagarens smartphone. (Mobil.se, K.Vilhelmsson).

Det skickas ca 50milj snapchat bilder varje dag eller som eleverna vill kalla det ”snappis” och det är mest 13-24 åringar som använder sig av denna tjänst, på Applestore så är åldergränser 12år ifall man vill ladda ner appen.(barnevakten.no)
 
Jag väljer att skriva om denna app på grund av riskerna. I det typ av app så är det fruktansvärd svårt att bevisa ifall man har blivit kränkt på något sätt då bilder försvinner på en gång. Eller i svåra fall dom man lägger ut en opassande bild på sig själv och skickar iväg en ”snappis” till någon man är intresserad i. ”Det är svårt för att inte säga omöjligt att ta kontroll över det man publicerar på internet” (J.Lindqvist och E.Thorslund,2009 s.20). Vad jag vet så har snapchat samma rättigheter som facebook att dom sparar alla bilder och videos i deras servrar. Men den nya funktion som uppdaterades i slutet av april 2014 så har dom lagt till möjlighetera att live chatta via appen. Det viktigaste är att vi tillsammans med elever återigen betonar att vara aktsamma vilka bilder de lägger ut.

5 kommentarer:

  1. Charlotta Hillberg9 maj 2014 kl. 02:07

    Jag skrev som ett tillägg i uppgiften Problematiktext att en skolkompis till min tonåriga närstående hade blivit filmad och utlagd på snapchat när hon druckit. En sådan fruktansvärd kränkning anser jag detta vara och det är grymt att de som växer upp idag inte skall kunna känna sig säkra för att i värsta fall bli utslängda på snapchat av sina "kompisar" i en utsatt situation. Jag vet inte riktigt vem som bär ansvaret för att informera ungdomar om dessa risker skola, föräldrar eller vem??? Vem tusan har möjlighet att hålla koll på alla nyheter ungdomar har i sina mobiler, det skulle behövas ett nytt lämne/kategori i skolundervisningen i sådana fall.( Eller varför inte som tillägg i religionsundervisningen, mobilanvändandet måste väl ändå anses som den största tillämpade religionen vid det här laget...)

    SvaraRadera
    Svar
    1. Tror detta måste tas upp vid tex öppet hus varje år då, skola, föräldrar och framför allt elever jobbar aktivt med detta. På vår skola ska vi börja till hösten om ansvar, konsekvenser och hur vi vuxna inte ska se allt negativ.

      Radera
  2. Ja, jag instämmer!
    Det är fruktansvärt illa när tekniken används för att kränka och mobba andra men det tyvärr händer i verkligheten. Så frågan är att hur vi som pedagoger ska agera på sådana fall och även på långsiktigt? Hur ska vi lära barn att ta ansvarig för sitt beteende?

    SvaraRadera
    Svar
    1. Jag tror att ifall eleven har tillräckligt med förtrående för lärarna så kan man vissa detta kränkande handligar och skriva en kränkade rapport till kommunen, dock kommer det nog inte hända så mycket då alla under 15 inte är straff myndiga. Om det kommer in tillräckligt med kränkande rapporter till huvudman så kan åtgärdes ta in som social kontoret och det väcks ett mål mot eleven. Som förälder är man nog inte så glad och vem vet det kanske stoppar eleven att göra om något sånt.

      Radera
  3. Bra ståndpunkt där, vi vuxna måste ha lite is i magen ibland och inte gå runt med ett katastroftänk över varje ny app som dyker upp. Det gäller ju att förmedla samma förhållningssätt i teknikens värld som i verkligheten, tänk efter före. Tyvärr har det blivit normalt att dela med sig av sitt liv så vi (både barn och vuxna ibland) tycker det är normalt att visa upp oss och våra bilder i parti och minut fast det faktiskt är ok att ha ett privatliv också...

    SvaraRadera