lördag 15 februari 2014

Facebook

Jag bekantande mig med Facebook 2006 då jag läste på högskolan i Skövde dock var det inte min första Community jag stöt på då jag tidigare hade Lunarstorm. Men det som fick mig att använda facebook var att jag kunde nu snabbt och enkelt nå mina kusiner i Chile samt mina vänner som studerade i USA  på ett smidigt sätt, se deras bilder och framför allt kunna se vad dom gjorde för tillfället.
När det gäller vilken målgrupp som jag tror är störst är åldergruppen 14-24år. Denna åldersgrupp tror jag också är den som är mest fixerad av sin status och ska berätta omgåend om vad de gör. Blir jag accepterad? Är denna bild bra? osv.
Jag jobbar med ungdomar som är 13-16 år gamla och jag fråga dom hur många vänner dom har på Facebook. En elev svarade 400 vänner, som motfråga bestämde jag mig för att fråga henne hur många pratar hon med IRL och jag fick ett skrattande svar:
- Kanske 100 stycken.
Jag skratta med henne och frågade ännu en fråga, pratar du med alla dina 400 vänner?
- Inte alla kanske men jag "gillar" nog mycket av deras bilder. Men det är bra att känna så många för då blir man bjuden på fester och man kan prata med äldre killar för killarna i 9:an är lite mesiga.
Denna elev känner sig populär att ha 400 vänner på sin facebook och hon vågar fråga killarna i gymnasiet ifall det är fest till helgen via nätet. Jag som person skulle aldrig falla mig i tanken att kunna bjuda in mig själv men när jag läste (Dunkels,2009,s28-29) så kunde jag förstå henne på ett bättre sätt. Sedan så finns det personer som "fiskar" efter likes på facebook och dom lyckas ha många (vänner eller följare). Så min egna slutsats är att vem som är populär på facebook är väldigt olika från person till person och vad man personligen är intresserad av.
På facebook så tror jag att ungdomarna framförallt  chattar, delar och gillar bilder samt kommenterar varandras bilder. Detta har både positiva och negativa sidor, ungdomar vågar ta mer kontakt med kanske en person de gillar eller så kan de var nätmobbning av bland annat taskiga och otrevliga kommentarer på bilder de lägger upp. Nätmobbning kan ses som värre men det behöver det inte vara enligt (Dunkels,2009,s100) men att men den nya tekniken följer mobbarna med hem (Lindqvist oc Thorslund 2009,s40). Jag personligen använder Facebook i min undervisning då jag tröttnade på att eleverna ständigt "glömde" läxan. Så jag började lägga ut läxorna på facebook samt på gammal tradionellt sätt med glos häften. Responsen var bra i början men efter några månader så dog den ut lite, ett till exempel som jag tyckte var bra är att jag alltid var tillgänglig och detta var bra med tanke på att jag jobbar på två olika skolor, jag fick även en inblick i vad dom gillar och deras fritidsintressen. Jag märkte att mina eleverna jobbar konstant med och skriva texter, publicera bilder, ljud och film på nätet och att det finns fler inlärnings- och uttrycksmöjligheter. Sociala medier ökar möjligheterna för att få respons tror jag och jag känner att jag är på rätt väg kanske men behöver mer information och guidning för att lyckas på ett bättre sett.


Referenser:
Lindqvist, Johnny och  Thorslund, Ewa (2009) : "Ungas integritet på nätet, En guide för föräldrar, pedagoger och andra viktiga vuxna"

Dunkels, Elza (2009) : "Vad gör unga på nätet?"

4 kommentarer:

  1. Jag tycker det är svårt att avgöra vilken ålder som är vanligast förekommande på facebook, jag tror att fler och fler ungdomar väljer andra sätt att kommunicera med sina vänner ex. kik och Instagram. Men jag tror absolut att det är de unga som har facebook som är de mest frekventa användarna som kollar sin facebook i tid och otid vilket även Skolverket (http://www.skolverket.se/skolutveckling/resurser-for-larande/kollakallan/2.5302/fakta/facebook-1.151969) bekräftar.
    Det här med att ha många vänner ser jag också som en stor påverkan på status. Har man många vänner så höjs statusen men Enochsson (2005, 85) påpekar att man måste umgås med sina vänner i verkligheten för annars framstår man som en nörd och det håller jag också med om men man umgås knappast med de 400 vännerna man har på Facebook utan det är samspelet mellan det verkliga sociala livet och det sociala livet på nätet som påverkar statusen. För att påvisa att man umgås med vänner finns det incheckning för att bekräfta var man är och man kan lägga till vänner i den incheckningen. Detta anser jag påverkar statusen för personen. Men frågan är om det är negativt eller positivt? Det kan vara jobbigt och se för den ensamma klasskamraten, som sitter hemma själv och se att halva klassen har blivit incheckad på en fest tillsammans. Hur gör man som förälder? Lärare? Hur kan man påverka den negativitet det ger?


    SvaraRadera
  2. Charlotta Hillberg9 maj 2014 kl. 02:22

    Jag är lite tveksam till om facebook är nummer ett för de yngre användarna. Mitt intryck är att från ålder ung vuxen, ca efter gymnasiet och uppåt blir facebook vanligt, men innan dess är det framför allt kik, snapchat, instagram som gäller. Bra ide var det hur som helst med att lägga ut läxan på FB, där eleverna fö kan fråga varandra om man inte förstått något. Vissa tycker det är lättare att skriva frågor istället för att räcka upp handen.

    SvaraRadera
  3. Till Eva:
    Jag håller helt och hållet med dig, men facebook tycker jag använd på helt fel sätt nu för tiden alla typer av generationer. Jag har ingen personlig facebook längre men där emot har jag min lärar facebook där jag finns för elever som inte riktigt vågar fråga saker. Jag har inte en aning om hur vi kan stoppa den negativa trend.

    Till lotta:
    Till 100 procent så har eleverna lämnat facebook bakom sig, snapchat och instagram är helt klart nummer ett, varför?
    är det för att det är mer privat och svårare för andra att se?

    SvaraRadera
  4. Ja, varför har ungdomarna övergett FB? Min tanke är att de vill ha något eget och inte dela arena med morsan och farsan och hela tjocka släkten. Lite grann som att gå på samma disco som föräldrarna annars och ja, det är nog den mer privata sfären som lockar tror jag också.

    SvaraRadera