onsdag 14 maj 2014

Google+

Google+ började jag behärska lite smått för cirka tio månader sen och den tjänsten som jag har använt mest är Google drive.

Men vad är Google+?
En stor tjänst som tillåter delning av filer, chat, statusuppdateringar och att ha sin egna lilla Office paket på nätet helt grattis. Med sina 343 miljoner användare är det en tjänst som håller på att utvecklas  (http://www.prisjakt.nu/pryl/ovrigt/3296_google_slar_twitter_i_antal_anvaendare).
Sen får vi inte glömma bort att Google köpte Youtube 2006 och på senare år börjat samarbeta med jätten Samsung så jag presonligen tror att Google+ kommer bli starkare med åren.

 Som pedagog har jag fastnat för tjänsten Google drive där jag kan skapa dokument, skicka och ta emot  läxor, ”power points”, Exel filer och snabbt dela ut och länka till bla Facebook. Man kan göra snabba utvärderingar som eleverna svara på och eleverna tycker att lektionerna blir mer intressanta och framför allt att materialet är tillgängligheten hemifrån.  Google+ har även tjänsten Blogger som är en väldigt lätt sätt att starta en blogg på, som ni ser på denna sida.
Eleverna vet inte så mycket vad google+ än, dom har ett gmail konto för att kunna komma åt Youtube men dom saknar kundskapen av vad dom missar, den lilla detaljen att skaffa AD-blocker på Google Chrome är en sån positiv sak, vem vill titta på  två min reklam innan nyhetsklippet startar på aftonbladet?
Men kan vi använda Google+ i skolan på ett mer effektiv sätt?
(En screenshot från min Google drive.)

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar